فضای سپید در طراحی وب سایت تحت عنوان یک کدام از مهم ترین موادسازنده طراحی سایت در مشهد طراحی سایت شناخته میگردد که اکثر اوقات گزینه بی توجهی قرار می گیرد. ولی خواسته از فضای سپید در طراحی وب سایت چیست و به چه مفهومی اشاره داراست؟ فضای سپید در طراحی وب به خلأ و استعمال نشده دربین موادسازنده متعدد وبسایت اشاره دارااست که نقش حائز اهمیتی را در بهبود تجارب یوزرها انجام می‌نماید. طراحان اینترنت در طول ساخت سایت به‌این عنصر اصلی دقت ویژه‌ای دارا هستند ولی صاحبان وبسایت اکثر زمان ها آن را فضای هدر رفته تصور کرده و رغبت دارا‌هستند از حداکثر گنجایش صفحه ها وبسایت خویش به کارگیری نمایند.
 
اگر که اینگونه وجود ندارد و وجود فضاهای خالی در وب سایت تحت عنوان یک بایستگی در حیث گرفته می‌گردد و از التفات بالایی برخوردار‌است. فضای سپید در واقع موجب تولید نوعی تعادل در ورقه، سازماندهی محتواها و همینطور بهبود تجربیات بصری یوزرها گردد. به دنبال این مقاله معنا فضای سپید در طراحی وب سایت را کاملا گزینه پژوهش قرار میدهیم و شما‌را با مزایای به کارگیری از این عنصر اصلی در طراحی سایت نیز آشنا خوا‌هیم کرد. با وبکده یار و همدم باشید.
 
فضای سپید در ساخت سایت چیست؟
فضای سپید (Whitespace) یا این که فضای منفی (Negative Space) در ساخت سایت به هرگونه خلأ و به کارگیری نشده در بین عنصرها متفاوت تارنما به عنوان مثال متن، تصاویر، کناره‌ صفحه ها، هدر و فوتر اشاره داراست که بکارگیری درست آن موجب بهبود تجربیات یوزرها شود. در طی پیاده سازی صفحه های سایت الزاما نباید از همه گنجایش یک کاغذ استعمال کرده و هیچگونه خلأ در آن باقی نگذارید. استعمال از فضای سپید در ساخت وب سایت به شما قابلیت میدهد تا بین موادتشکیل دهنده متعدد یک شیت تعادل ساخت و ساز کرده و آن‌ها را از یکدیگر متمایز سازید.
 
حتما یوزرها در مواجه با یک کاغذ نا مرتب که هیچ مسافت‌ای در میان ارکان متعدد آن نیست، در گیر سردرگمی گردیده و به احتمال زیاد تارنما شما‌را شکاف خواهند کرد. چون مغز بشر در هنگام مواجه با وسعت متعددی از داده‌های بصری در یک فضای خرد در گیر نقص‌ گردیده و توانمند به پردازش درست آن‌ها نخواهد بود. به همین ادله به کارگیری از فضای سپید در طراحی وب به محتواهای آن فضایی برای تنفس داده و عنصرها متفاوت وب سایت را نیز سازماندهی می‌نماید. ولی به‌این نکته حائض اهمیت نیز دقت داشته باشید که فضای سپید در ساخت سایت برخلاف اسم آن به محدوده سپید رنگ در صفحه ها وبسایت اشاره ندارد؛ بلکه غرض از فضای سپید، فضاها و نواحی خالی در یک برگه میباشد که می تواند با هر رنگ دیگری غیر از سپید نیز پیاده سازی گردد.
 
 
 
گونه های فضای سپید در طراحی وب
فضای سپید در ساخت وب سایت عموما به دو مجموعه فضای سپید میکرو (Micro) و فضای سپید ماکرو (Macro) طبقه بندی میشود که هریک از آنان با غرض خاصی در وبسایت گزینه استعمال قرار می گیرند. از این رو برای پیاده سازی یک سایت استاندارد و مخاطب پسند عالی میباشد از فضای سپید میکرو و ماکرو به طور هم زمان به کارگیری فرمایید.
 
فضای سپید میکرو به فضای دور و بر موادسازنده خرد‌خیس وبسایت به عنوان مثال حروف، لغات، جمله‌ها و پیوند‌های ناوبری (Navigation Links) اشاره داراست که ساخت و ساز آن در صفحه های وب سایت موجب بهبود خوانایی محتواها گردد.
 
فضای سپید ماکرو نیز به فضاهای گرانقدر‌تری از طراحی وب سایت همانند کناره صفحه های، فضای محیط لوگو در هدر، فضای دربین قسمت‌های متعدد یک کاغذ، تصاویر تارنما، دکمه CTA و قسمت‌های جداکننده محتوای مهم تارنما از سایدبار اشاره دارااست. ساخت‌و‌ساز فضای سپید ماکرو در وبسایت موجب بهبود ساختار کلی تارنما، سازماندهی محتواها و بهبود تجربیات کاربری بازدیدکنندگان شود.
 
بدین ترتیب برای پیاده سازی یک وبسایت با صرفه بایستی از هر دو نوع فضای سپید در وبسایت خویش استعمال کرده و مسافت‌ای مطلوب و استاندارد دربین اجزای متفاوت آن ساخت و ساز کنید.