ریسپانسیو به معنای جواب گرا یا این که واکنشگرا بودن میباشد. به‌این معنا که طراحی وب می بایست به نحوی باشد که تارنما با تغییر و تحول سایز دستگاه به صحت اکران داده گردد. از جمله، طراحی سایت در مشهد وقتی که شما از روش تلفن همراه یا این که تبلت وب سایت را تماشا میکنید ساختار ظاهری وبسایت به نحوی تغییر‌و تحول پیدا می نماید که امکان پیمایش وب سایت در‌این ابزارها به راحتی آماده خواهد شد. همینطور، در مانیتورهای با رزولوشن بالا نیز تارنما می بایست به صحت اکران داده خواهد شد. به عبارت دیگر هنگامی یوزرها با هر دستگاهی تارنما شمارا مشاهده  می نمایند از محتوا و ظواهر وبسایت تجربیات کاربری نیکی را به دست خواهند آورد.
 
 پیاده سازی برخورد گرا سبب ساز می گردد که به صورت اتوماتیک محتوا و عنصرها وب سایت متناسب با اندازه ورقه نمایشی که در آن به چشم می خورد، تغییر و تحول نماید. از بزرگتر شدن تصاویر از پهنا کاغذ خودداری می‌ نماید و بازدیدکنندگان دستگاه‌ های موبایل نیازی به اسکرول چپ و راست وجود ندارد و مخاطب به راحتی میتواند محتوای وبسایت را به راحتی بخواند.
 
طراحی سایت ریسپانسیو جایگزین تارنما های مخصوص برای تلفن همراه گردیده‌است و با این تکنولوژی دیگر نیازی به پیاده سازی یکسری وب سایت (یک وبسایت برای دسکتاپ و یک وب سایت برای تلفن همراه) وجود ندارد و صرفا پیاده سازی یک تارنما ریسپانسیو کافیست. 
 
 
 
چرا ساخت وب سایت ریسپانسیو التفات داراست؟
پیاده سازی ریسپانسیو در حل بخش اعظمی از اشتباهات سایت یاری دهد. به این دلیل که با ساخت سایت ریسپانسیو، تارنما شما با تلفن همراه، تبلت و دسکتاپ با سایز های گوناگون سازگار می گردد. زمانی تارنما از لحاظ بصری در دستگاه های متفاوت صحیح نمایش داده میشود و کلیه المان های تارنما صحیح فعالیت می نمایند، مخاطب برهه زمانی فرصت بیشتری را در تارنما باقی میماند. نکته حائض اهمیت دیگر اینکه تارنما ریسپانسیو بر بهینه سازی نیز اثر مثبت داراست و بهبود درجه وب سایت در حاصل کاوش یاری می نماید. 
 
 با دقت به اینکه تمامی یوزرها از یک دستگاه برای مشاهده وب سایت استعمال نمیکنند، برای جذب مشتری، مراقبت مشتری، ارتقاء فروش و توفیق در بیزنس نیاز میباشد که تارنما ریسپانسیو داشته باشید.
 
نکته قابل توجه دیگری که عنایت وب سایت ریسپانسیو را بالا می‌برد، اثر مثبت آن بر بهینه سازی وب سایت میباشد. به این دلیل که در سال 2015 گوگل اظهار کرد، سازش تارنما با تلفن همراه و دستگاه های متعدد یک فاکتور اصلی برای بهبود جايگاه وب سایت در موتور کاوش تبدیل شود. این بدان معناست که وبسایت‌ هایی که با تلفن همراه سازگار نیستند، رده خویش را در حاصل کاوش از دست می‌ دهند، به دلیل آنکه تجربیات کاربری نیکی را برای یوزرها گوشی ارائه نمی‌ نمایند. در ویدیو ذیل وبسایت کیان کسب و کار را مشاهده میکنید که یک تارنما ریسپانسیو با تغییر و تحول سایز کاغذ در وضعیت دسکتاپ و تلفن همراه به صحت اکران دارااست. 
 
 
 
 
 
 
 
مزایای پیاده سازی ریسپانسیو 
1- صرفه جویی در هزینه ها
پیاده سازی و مراقبت تارنما‌ جدا از هم برای گوشی گران خیس میباشد. با به کار گیری از پیاده سازی ریسپانسیو، هزینه وب سایت جدا از هم حذف می‌گردد. 
 
 
 
2- انعطاف پذیری
وقتی که یک سایت با پیاده سازی عکس العمل گرا دارید، می‌توانید تغییرات را سریع و سهل و آسان جاری ساختن دهید و موردنیاز وجود ندارد نگران ساخت تغییرات در دو تارنما باشید. انعطاف‌پذیری یک مزیت تعالی میباشد، مثلا وقتی که شما یک غلط تایپی را در تارنما برطرف نمائید، تنها یکبار ادیت کردن آن کافیست و در هر دو ورژن اجرا شود.
 
 
 
3- بهبود تجارب کاربری
تجارب کاربری برای وبسایت بسیار اصلی میباشد. شما میخواهید که یوزرها تارنما شما‌را دوست داشته باشند، به سادگی از تارنما به کار گیری نمایند و به وبسایت شما بازگردند.
 
 
 
4- سئو موتور کاوش
سئو موتورهای کاوش یا این که seo، یک استراتژی میباشد که به وسیله بخش اعظمی از موسسه ها برای یاری به ارتقای سکو وب سایت به کارگیری می نمایند.