وردپرس یک CMS منبع گشوده میباشد که برای نخستین دفعه در سال 2003 منتشر طراحی سایت در مشهد شد.این پلتفرم دوست داستنی رئیس محتوا به گویش PHP مندرج میباشد و از مقر داده MySQL برای ذخیره و مدیر محتوا استعمال می‌نماید. به کارگیری از وردپرس برای کلیه بدون پول میباشد و کد منبع آن در GitHub برای دسترسی و تغییر‌و تحول در خصوصیت‌های دلخواه، در دسترس کلیه قراردارد.

 
پيشنهاد اینترنت راز: ۵ سیستم مدیر محتوای PHP مبنا
 
این ماهیت منبع گشوده به ترازو قابل توجهی به محبوبیت و توفیق وردپرس امداد نموده است، چون به پیشرفت‌دهندگان اذن میدهد تا در رویش و بهبود پلتفرم وردپرس شریک باشند. وردپرس معمولی‌ترین و قدرتمندترین دور و اطراف بلاگ نویسی و آفریننده سایت حالا حاضر دنیاست.
 
همینطور از وردپرس برای ساخت سایت‌های گوناگون به کارگیری میگردد. اشکال وبسایت‌ها اعم از وبسایت‌های فردی، دکان ساز وب لاگ‌ها، تارنما‌های سازمانی، ساخت وب سایت فروشگاهی و نیز اشکال وب سایت‌های خبری و ورزشی و ساخت وب سایت شرکتی با وردپرس قابلیت پذیر میباشد.
 
وردپرس چه‌گونه عمل می‌نماید؟
وردپرس بر طبق سبک مشتری – سرور شغل می‌نماید، یعنی یوزرها می توانند از روش یک مرورگر اینترنت با به کار گیری از اتصال وب به تارنما‌های خویش دسترسی داشته باشند. سرور کلیه فولدر‌های سایت مثلا خویش CMS را ذخیره می‌نماید و در شکل درخواست، در چنگ یوزرها قرار میدهد.
 
زمانی که یوزرها با به کار گیری از رابط CMS تغییراتی در تارنما خویش تولید می‌نمایند، این تغییرات در مقر داده سرور ذخیره میشود که محتوای سایت را در حین حقیقی آپ تو دیت می‌نماید.
 
 
 
در واقع در حالتی‌که بخواهیم پلتفرم پهناور وردپرس را به اجزای کوچکتر البته اساسی آن تجزیه کنیم، بایستی به مفاد ذیل اشاره کنیم:
 
WordPress Core یا این که هسته مهم وردپرس: این نصیب دربرگیرنده فولدر‌های اساسی تشکیل دهنده وردپرس میباشد. پیش از اینکه بتوانید شغل های دیگری اجرا دهید، بایستی آن‌ها را نصب فرمائید، چون این پوشه‌های مهم وردپرس می‌باشند که سبب ساز میشوند وردپرس شغل نماید.
مقر داده: در اینجا همگی محتوا و پیکربندی شما ذخیره میگردد. وردپرس نمی‌تواند سوای مقر داده عمل نماید. چنانچه وردپرس را به طور دستی نصب می کنید، می بایست مقر داده نیز ساخت‌و‌ساز فرمائید. البته در حالتی که از نصب کننده خود کار به کارگیری میکنید، این فعالیت به صورت اتومات ایفا میشود.
فولدر‌های مازاد: ضمن پوشه‌های مهم وردپرس، می توانید پوشه‌‌های مازاد را برای تم‌ها، پلاگین‌ها و تصاویر وب سایت خویش نیز نصب نمائید. این پوشه‌ها سبب میشوند وب سایت شما خوب اعمال خواهد شد و همینطور وب سایت شما مخصوص باشد.
پنل رئیس: برگه‌های مدیر یا این که داشبورد وردپرس، قابلیت و امکان تعامل با دور و بر وردپرس را برای شما آماده می‌نماید. این یعنی میتوانید فارغ از نیاز به تایپ کردن کد، تارنما خویش را مدیر نمایید.
چرا از وردپرس استعمال کنیم؟
وردپرس می تواند سکوی پرتاب خیر برای شما باشد. این پلتفرم دوست داستنی و قدرتمند قابلیت و امکان رویش و بسط سریع تارنما شمارا آماده می‌نماید. وردپرس خصوصیت‌ها و مزایای متعددی داراست که منجر میگردد طراحی وب، راحت و شادی بخش باشد.
 
همینطور پلاگین‌ها و تم‌های متعددی که برای وردپرس درست شده‌اند،‌به شما یاری می‌نمایند تا سایت خویش را مبتنی بر ذوق و سلیقه خویش بسازید و مدیر فرمائید. به‌دنبال به برخی از مزایای وردپرس اشاره میکنیم:
 
۱- استعمال از وردپرس مجانی میباشد
یکی‌از مهم‌ترین مزایای وردپرس این میباشد که استعمال از آن تماما مجانی میباشد. این بدان معناست که هر کسی قادر است سوای هیچ هزینه تایید صلاحیت یا این که هزینه پنهانی، اپلیکیشن را دانلود و بر روی سرور خویش نصب نماید.
 
ولی بایستی در حیث داشته باشید که بعضی تم‌ها و افزونه‌های ممتاز، بدون پول نیستند و بایستی خریداری شوند. اما بخش اعظمی از مورد‌های بدون‌پول با کیفیت خوب نیز وجود دارا هستند که کل عملکردهای موردنیاز را ارائه میدهند.