وقتی که Tim Berners-Lee در سال 1989 وب را اخلاق و رفتار کرد احتمالا فکرش طراحی سایت در مشهد را نمی‌کرد که دنیای وب از آن مجال تا این حد تغییر تحول نماید.در واقع تاریخچه طراحی وب با تاریخ وب گره خورده و بعداز آن به طور تقریب هرسال مبتلا تغییرات مهمی گردیده‌است.امروزه به جایی رسیده ایم که شاید تصور دنیایی سوای وب و فارغ از سایت ها برایمان طاقت فرسا باشد.
 
درین نوشته ی علمی قصد داریم مروری کوتاه بر اتفاقاطی که در ساخت وب سایت به معنای "پیاده سازی ظاهری" آن در یکسری سال اخیر پیشین بنماییم.ساخت وب سایت از قسمت های گوناگونی تشکیل می‌شود ولی روی هم رفته می شود به آن را دو قسمت عمده تقسیم نمود:
 
·         کد نویسی هسته (Core) تارنما که مجموع اتفاقات اساسی و پشت صحنه سایت در آن جا چهره میدهد.
 
·         پیاده سازی پوسته وب سایت که قسمت عمده ای از آن را قالب ظاهری وبسایت تشکیل میدهد و قسمت دیگر نیز در تعامل با core وبسایت بوده و قالب وب سایت را با هسته مرتبط می سازد.
 
 هرچند گویش های نرم‌افزار نویسی طراحی وب سایت در سال جاری ها تغییرات و توسعه های فوق العاده ای کرده اند و مشخصات و تجهیزات وبسایت ها بالاتر از تصور گردیده‌است البته سوژه این نوشته‌ی علمی درباره ی تاریخچه ساخت سایت بیشتر پیرامون رخدادها و بسط های انجام شده در پیاده سازی قالب ظاهری سایت است.
 
بعد از ظهر بدون نور ساخت وب سایت (1989) :
 
 
 
 
 
 
 
 
روزهای آغازین طراحی وب را می‌تواند بعد از ظهر بدون‌نور در تاریخچه طراحی وب دانست،در آن فرصت صفحات اکران تماما سیاه بودند و فقط چندین مونو پیکسل خرد در آن‌ها وجود داشت.براین اساس می قدرت از این زمان بسرعت عبور کرده به زمان ای وارد شویم که در آن قسمت اساسی دنیای اینترنت را جدول ها (Table) تشکیل میدادند.
 
جدول ها – استارت ساخت وب سایت (1995) :
 
 
پیاده سازی های جدول شالوده (Table-Base) و ولادت اولی مروگرهایی که حاذق بودند عکس و تصاویر را اکران دهند ، او‌لین مرحله به سمت طراحی وب به معنای مدرن خویش به حساب آورده می شود.شایسته ترین آیتم برای مجموعه بندی داده ها استعمال از معنا جدول (Table) بود که امروزه نیز در تگ های HTML به همین اسم وجود دارااست و آیتم استعمال قرار می‌گیرد.به همین ترتیب قرار دادن جدول ها در تو درتو راه و روش زیرکانه ای برای طراحی وب سایت بود که نخسین بار به وسیله David Siegel مطرح شد.هرچند این شغل تماما صحیح به حیث نمی رسید ، چون مقصود مهم پیاده سازی جدول ها ، گروه بندی اعداد به حساب آورده می شود ولی بهرحال این طریق ، برای مدتی متداول ترین شیوه ساخت سایت به شمار می‌رفت. اختلال دیگر حفظ و همینطور شغل کردن با اینگونه ساختار آسیب پذیر ای بود.در همین عصر بود که معنا پیاده سازی قطعه قطعه (Slicing Design) آغاز به دوستداشتنی شدن نمود.بدین شکل که طراحان، طرح های گرافیکی می ساختند و برنامه نویس ها این طرح ها را به قطعات خرد تبدیل کرده و آن‌گاه برای سرهم کردن و اکران یکدست آن در اینترنت خط مش حلی می اندیشیدند. در طرف دیگر ولی جدول ها نیز مزایای متعددی داشتند مانند اکران اطلاعات به طور عمودی و امکان تعریف و تمجید اندازه براساس پیکسل یا این که درصد.
 
جاوا اسکریپت –راهی برای نجات (1995) :
 
 
 
 
 
 
 
 
جاوا اسکریپت (JavaScript) پاسخی به محدودیت های HTML در طراحی وب بود و نقش مهمی در تاریخ ساخت سایت انجام نمود و همچنان نیز این نقش ادامه داراست.مثلا چنانچه یک کاغذ popup می خواستید و یا این که در شرایطی که تصمیم داشتید گروه بندی و روش دکورا سیون چیزی را بصورت خود کار تغییر‌و تحول دهید جواب فعالیت JavaScript بود.نقص‌ اینجا بود که جاوا اسکریپت بصورت لایه ای مستقل از ساختار کلی بود وباید بصورت غیروابسته بار گذاری میشد.در اکثری از مواقع برنامه نویس ها نادر آمادگی یا این که تنبل از جاوا اسکریپت برای جاری ساختن شغل های بسیار بی آلایش استعمال می کردند در حالتی‌که که هر فرصت که از جاوا اسکریپت بصورت زیرکانه به کارگیری میشد اقتدار حقیقی خویش را آرم می بخشید.
 
امروزه در اکثر زمان ها مواقع هنگام ساخت وب سایت کوشش میشود در صورتی‌که قابلیت و امکان تولید یک خصوصیت در CSS یا این که HTML وجود داراست از JavaScript به کار گیری نگردد چون همچنان یکی‌از اشتباهات جاوا اسکریپت کاهش سرعت بار گذاری تارنما به حساب میآید.با این اکنون جاوا اسکریپت امروزه نیز یکی‌از مهم ترین گویش های نرم‌افزار نویسی برای طراحی وب به‌حساب می‌آید و بخصوص در پوسته jQuery و  Node.js که خصوصیت های بسیار خارق العاده ای را می‌تواند به یک سایت اضافه کند.
 
نشانه گر –بعدازظهر طلایی آزادی (1996) :
 
 
 
 
 
 
 
 
استعمال از مکان نما (Flash)در ساخت سایت راهی بود برای شکستن محدودیت های جانور در طراحی وب ها ، تکنولوژی که مجال به دنیاآمدن ، وعده آزادی و چنان تفویض عملی را به برنامه نویس ها اعطا کرد که تا پیش از آن اصلا تصورش را هم نمی کردند. طراح وبسایت می توانست هر سیرتکامل صورت ، پوسته ، جلوه های متحرک ، خصوصیت های فعل و انفعالی و هرگونه فونت و بخش اعظمی تجهیزات دیگر را فقط با یک ابزار یعنی اشاره گر،  پیاده سازی و تولید نماید.فیض پایانی بصورت یک پوشه فشرده درآمده و برای اکران به مرورگرها ارسال میشد. تا هنگامی که یوزرها واپسین آپ تو دیت افرونه Flash و همینطور فرصت کافی برای بار گذاری شدن آن را داشتند، وبسایت به اکران درآمده همانند یک جادوی خارق العاده بود. این عصر در تاریخچه طراحی وب سایت باعث به خلق و خوی صفحات اینترنت رنگارنگ ، کارتون های جذاب و هرگونه خصوصیت ظاهری بدردبخور- یا این که بدرد نخور! – دیگری در آن فرصت شد.
 
متاسفانه ساختار مکان نما تماما بسته بود و همینطور موتورهای کاوش نیز قدرتمند به قرائت محتوای آن ها نبودند – همچنان که امرزه نیز توانمند به فهم و شعور محتوای نشانه گر نیستند – و همینطور منابع متعددی نیز برای پردازش این صفحات نیاز بود. هنگامی که شرکت Apple در سال 2007 تصمیم گرفت پیکان را در اولی سبک آیفون خویش به نوعی تحریم نماید – سایت های مکان نما در آیفون به اکران در نمی آیند – استعمال از پیکان در طراحی وب نیز رو به افول بنیان و امروزه درصد بسیار مقداری از تارنما ها میباشند که همچنان از مکان نما در پیاده سازی خویش استعمال کرده اند.