فرمان elif از مهم ترین امرها شرطی طراحی سایت در مشهد  در پایتون بوده و برای ساخت و ساز یک شرط میانی در ساختار شرطی if-else استعمال می گردد؛ واژه و کلمه elif به معنای “در غیر این شکل در‌حالتی که” میباشد و به اپلیکیشن‌نویس اذن می دهد بیشتراز یک شرط را تحقیق کند.

 
فرمان elif بعداز امر if و پیش از امر else قرار می گیرد. بلاک کد باطن هرمورد از elif ها فقط هنگامی اعمال می‌گردد که شرط مرتبط با آن elif برقرار باشد و شروط قبل برقرار نباشند.
 
با استعمال از فرمان elif میتوانید یک‌سری شرط مرتبط را تحقیق نمائید. این به شما قابلیت می دهد نرم افزار را به طور بزرگ‌خیس و پویاتر نوشته و همت متفاوتی در عکس العمل به وضعیت متفاوت داشته باشید.
 
مثلا، فرض فرمایید می خواهید نرم‌افزار‌ای بنویسید که نمره علم‌آموز را تحقیق کند و بر پایه ی محدوده‌های نمره، پیام قابل قبولی را اکران دهد. در‌این نمونه، نمره علم‌آموز را اخذ میکنیم و آن‌گاه با به کارگیری از فرمان if، elif و else، نمره را تحقیق می کنیم. بسته به محدوده‌های نمره، پیام‌های متفاوتی اکران داده میگردد.
 
تحت عنوان یک نمونه دیگر، فرض نمایید میخواهیم اپلیکیشن‌ای بنویسیم که یکی را تحقیق کند و در صورتی‌که که عدد مثبت باشد، پیام “عدد مثبت میباشد” را اکران دهد، در شرایطی که که عدد صفر باشد، پیام “عدد صفر میباشد” را اکران دهد و در غیر این شکل، پیام “عدد منفی میباشد” را اکران دهد.