شاید شنیدن این گزاره برایتان طراحی سایت در مشهد تعجب آور باشد، ولی زمانی وارد دنیای اپ نویسی گردید این مزیت جاوا را به نیکی ادراک خواهید کرد. زمانی از قابل حمل بودن این گویش سخن می زنیم بدین نکته اشاره داریم که جاوا یک لهجه نرم‌افزار‌نویسی سطح بالا میباشد و میتواند به طور کلیه‌کاره و چند‌منظوره فعالیت نماید. بدین مضمون‌ که جاوا قابلیت و امکان اجرای نرم‌افزار‌های متعدد را داراست و می تواند شغل های متنوعی را جاری ساختن دهد.

یکی‌از امکان‌های حمل و همگی‌کاره بودن جاوا، پتانسیل فعالیت با معماری گوناگون میباشد. به عبارت دیگر، اپ‌های مندرج با جاوا میتوانند بر روی اشکال سیستم‌ادله‌ها مانند ویندوز، مک، لینوکس و غیره انجام شوند. این قابلیت و امکان به نرم‌افزار‌نویسان یاری می‌نماید تا جای این که نرم افزار را برای هر پلتفرم غیر وابسته بنویسند نرم‌افزار را یکبار کدنویسی کرده و بر روی پلتفرم‌های متعدد ایفا نمایند.
خلال این، جاوا یک لهجه جدا از دشوار‌افزار میباشد، به‌این معنا که نیازی به تغییر‌و تحول کد منبع اپلیکیشن برای سازش با گونه های مشقت بار‌افزارها ندارد. این خصوصیت به پلتفرم نویسان قابلیت و امکان میدهد تا اپلیکیشن‌های قابل حمل را بنویسند که بر روی گونه های دشوار‌افزارها قابل انجام باشند.
 
حرف آخر! ۲۰۲۴ و جاوا
با دقت بدین زمینه اساسی که فناوری همواره در حالا توسعه میباشد، بعضا از اشخاص کارایی برای یادگیری اصول اساسی را نادیده میگیرند. مبتدیان مجال حضور در‌این عرصه میل دارا‌هستند که ریشه‌های اساسی ایده‌های مؤثری که در فناوری روز مؤثر بوده میباشد را فراموش نمایند. براین اساس، مداقه آغاز یادگیری گویش جاوا در اینجا پر رنگ‌خیس میباشد. امروزه جاوا خیر صرفا یک لهجه اپ‌نویسی حیاتی و ارزشمند میباشد، بلکه به نحوه‌ای در حالا پرورش میباشد که اعلام گردیده در دو دهه آتی در توسعه و گسترش فناوری نقشی مؤثر داشته باشد و برای آجل‌ای غیر قابل پیش‌بینی مقام خاصی پیدا خواهد کرد. 
در‌صورتی‌که برای یادگیری این لهجه دست به عمل گردیده‌اید به حافظه بسپارید که جاوا به جهت ساختار، معماری و استعمال از ماشین مجازی جاوا (JVM)، قابلیت و امکان اجرای نرم‌افزار نویسی در اطراف‌های گوناگون را به شما می دهد. همینطور، با به کار گیری از کتابخانه‌ها و تعلق‌هایی که در جاوا وجود داراست، میتوانید تنوع متعددی از امور را با استعمال از جاوا جاری ساختن دهند. در واقع می توانید اپلیکیشن‌های کانال، نرم‌افزار‌های اینترنت، نرم‌افزار‌های تلفن همراه، بازی‌های کامپیوتری و غیره را با به کار گیری از این گویش بنویسند و درآمدزایی نمایید.