درحال حاضر که با کلیه مهارت‌های مایحتاج برای اجرای پروسه ساخت سایت از آغاز طراحی سایت در مشهد آشنا شدید، به سراغ پیش نیازهای ساخت سایت میرویم. شما برای ایجاد کرد یک وب سایت چه با به کارگیری از گویش نرم افزار نویسی و چه با استعمال از cms، نیاز به یک‌سری مولفه‌ی اساسی دارید. این مولفه‌ها عبارتند از:
 
1 | دامنه
مراد از دامنه، به عبارتی نشانی سایتی می باشد که قرار میباشد وبسایت شما روی آن قرار بگیرد. دامنه‌های مختلفی نظیر .com یا این که .ir وجود دارا هستند که می توانید بسته به ناحیهی عمل وبسایت هرمورد را تعیین نمائید. یکی مهم ترین فاکتورها در گزینش دامنه، اسم مطلوب برای وب سایت میباشد.
 
2 | هاست
هاست یا این که صاحبخانه به فضایی گفته می شود که قرار میباشد مقر داده‌ی وبسایت شما روی آن قرار بگیرد. کلیه داده ها مرتبط با صفحه ها، محتویات وب سایت و داده ها یوزرها روی هاست ذخیره میگردند. هاست‌ها را می توانید بخرید یا این که اجاره فرمائید. امنیت، سرعت بالا و دسترس‌پذیری مستمر از فاکتورهای مهمی میباشد که موقع تعیین هاست می بایست اعتنا فرمائید.
 
3 | CMS
به عبارتی‌طور که گفتیم، اکثر وقت ها وب سایت‌ها امروزه به طور داینامیک می‌باشند و ایجاد کرد آنها با cms جاری ساختن می گردد؛ زیرا ریلکس‌خیس بوده و هزینه‌های حفظ کمتری داراست. گزینش cms مطلوب و نصب آن یکی‌از کارهایی میباشد که بایستی پیش از او‌لین قدم در طراحی وب ایفا دهید.
 
4 | پوسته وبسایت
در حالتی‌که قصد ساخت سایت با cmsهایی مثل وردپرس یا این که جوملا را دارید، خوب میباشد یک پوسته مطلوب برای آن تعیین فرمائید تا نیازی نداشته باشید که استایل و صفحه های سایتتان را از صفر پیاده سازی نمائید.
 
 
فرآیند ساخت وب سایت
فعلا شما با همه پیش نیازهای فرایند ساخت سایت آشنا شدید. درین بخش می خواهیم روند ایجاد کرد یک وب سایت از آغاز را برای شما تشریح کنیم. به صورت خلاصه شما می توانید پروسه ساخت وب سایت را با هفت گام کلی به پیش ببرید:
 
شناسایی غرض
خرید هاست و دامنه
معماری داده ها
طراحی وب
طراحی وب
آزمایش
راه‌اندازی
درپی هرمورد از این پروسه را تشریح میکنیم.
 
1 | شناسایی غرض
شناسایی غرض، او‌لین گام در طراحی وب سایت میباشد. زمانی که توصیه ساخت سایت جاری ساختن می‌دهید، اولی چیزی که می بایست معلوم فرمائید این میباشد که غرض مشتری از ایجاد کرد این وب سایت چیست. معمولا این مرحله از فعالیت با همیاری مشتری اعمال می گردد و طراح وبسایت دائما با مشتری یا این که ذی عایدی می بایست در مورد باشد تا به یک گردآوری بندی رسد. برای اینکه طراح بفهمد غرض از ساخت سایت چیست، بایستی جواب سوالهای ذیل را پیدا نماید:
 
وب سایت متاع که می باشد؟
آنها انتظار دارا‌هستند وبسایت چه کاری ایفا دهد و به چه چیزی برسند؟
غرض از تارنما آگهی، فروش یا این که سرگرمی میباشد؟
آیا وب سایت بایستی به وضوح مارک را مطرح نماید یا این که بخشی از یک مارک بلندمرتبه‌خیس میباشد؟
چه‌طور وب سایت می بایست از رقبای خویش الهام بگیرد و چطور میخواهد رقابت نماید؟
2 | خرید هاست و دامنه
خرید هاست و دامنه تحت عنوان دو مورد مهم و ضروری، دو‌مین مرحله از پروسه ساخت سایت به شمار می‌رود. بعداز اینکه غرض و نوع وبسایت را معین کردید، می بایست برای ان دامنه و وب سایت خریداری نمایید. برای این عمل مایحتاج میباشد که شما نخستین واحد سنجش فضای موردنیاز برای ذخیره‌ی داده ها تارنما را براساس کاربری آن معلوم فرمایید و آن‌گاه هاست موردنیازتان را بخرید یا این که اجاره فرمائید. برای گزینش دامنه نیز معمولا صاحب و مالک وبسایت اسم آن را مشخص می‌نماید؛ البته چنانچه خودتان ناچار به جاری ساختن این شغل شدید، اسم‌هایی را تعیین فرمایید که در ذهن به یادماندنی بوده و با قضیه وب سایت رابطه بی واسطه داشته باشند.
 
3 | معماری داده ها
معماری داده ها در طراحی سایت رشته‌ ای سومی گام میباشد و به سازماندهی محتواهای مورد نیاز در تارنما گفته میشود. شما بایستی بدانید که اسکلت سایتتان چه گونه باشد. پیاده سازی تجربیات کاربری بخشی از معماری داده ها میباشد که با مقصود تشکیل داد محتوا و طرز‌های تعاملی مفید ایفا می گردد. برای تشکیل داد یک تجربیات‌ی کاری یا این که به عبارتی UX اثرگذار شما می بایست وبسایت را از جنبه‌های گوناگون تکنیکی، محتوایی، کاربرپسندی و روانشناسی نظارت نمائید و یک طرح جامع و بی نقص ارائه دهید. معماری داده ها به شما یاری می‌نماید که در حین و هزینه‌های طراحی وب صرفه‌جویی فرمائید.