فضای سفید در طراحی سایت چیست؟
اکثر وقت ها تحت عنوان فضای منفی یا این که فضای گشوده نیز نامیده میگردد، فضای سپید فضای مانده دربین موادسازنده یک ورقه میباشد.
کلیه چیز از مسافت خطوط و حروف گرفته تا فضای دور و اطراف طراحی سایت در مشهد متن و تصاویر گرفته تا حواشی و منوها را پوشش میدهد.
به آن تحت عنوان چسبی که موزاییک ها را به هم متصل می نماید یا این که بدون صدا و ژرف اندیشی در موسیقی نگاه فرمائید. سوای آن، چیزها فارغ از ساختار و نا مرتب میمانند، مقداری مشابه به نویز سپید. فضای سپید پیاده سازی شمارا کنار هم نگه میدارد و به تکوین جریان کلی ورقه یاری می نماید. فضای سپید یک عنصر فعال و یک بلوک اصلی برای پیاده سازی عالی میباشد.
فضای سپید در برخی مواقع به آن فضای منفی نیز میگویند، حوزه خالی محیط و باطن عنصرها ساخت سایت نظیر تصاویر، لوگوها و متن میباشد. مفاد پایین اشکال مختلفی از فضای سپید را دربرگیرنده میگردد:
کناره های تک تک ورقه
مسافتهای در بین بلوکهای نوشتاری و مسافتهای میان هر سخن (که در تایپوگرافی تحت عنوان هسته نیز شناخته میشود)
فضای منفی داخل یا این که گوشه و کنار تصاویر
فضای سپید در نصفه اولیه قرن بیستم محبوبیت پیدا کرد. از آن مجال، هنرمندان و طراحان اینترنت به عنایت و تطبیق پذیری آن پی برده اند و آراستهً فضای سپید را درطراحی خویش گنجانده اند.
هنگام پیاده سازی یک وبسایت، فضای سپید میتواند یک حوزه بصری را متعادل خیس نماید، دیده بازدیدکنندگان را به بخشها خاصی هدایت نماید و حتی تجارب کاربری را بهبود بخشد. فضای سپید مورد نیاز وجود ندارد سپید یا این که حتی یک رنگ اثبات باشد.
در اینجا راهنمای به کار گیری اثر گذار از فضای سپید در طراحی وب سایت را برای شما آورده ایم.
1. بهبود خوانایی متن
متنی که مسافت پاره ای دارااست، نامرتب میباشد و قرائت آن طاقت فرسا میباشد. هرچند در حالتیکه آن را خیلی هم از هم به دور فرمایید، خواننده شم جدا رابطه می نماید و میتواند مقام خویش را در متن از دست بدهد. در هنگامی که یوزرها با اضافه توشه داده ها مواجه میگردند، چنانچه مصرف محتوای خویش را برای آنها سهل و آسان نکنید، آنها به آسانی حس مزاحمت و اذیت شدن خواهند کرد.
استعمال درست از فضای سپید در متن قادر است خوانایی را تا 20 درصد ارتقاء دهد. هنگام پیاده سازی صفحه ها خویش به لبه جمله ها و مسافت خطوط تصور کنید.
مقدار فضای سپید می بایست منعکس کننده ژرف اندیشی هایی باشد که بازدیدکننده هنگام تفحص اجرا میدهد. فضای سپید در ساخت وب سایت در واقع فضای تنفس بصری برای دیده مخاطب میباشد.
2. سازماندهی محتوا
ضابطه نزدیک، کیفیت فهم دیده آدم از ارتباط فی مابین موادسازنده بصری را توضیح میدهد. چیزهایی که در حدود هم مجموعه بندی گردیده اند به لحاظ مرتبط می باشند، در حالی که تصور میگردد چیزهایی که از یکدیگر مسافت داراهستند، مختلف از هم می باشند.
مقدار فضای سپید در میان محتوای شما تحت عنوان یک آرم بصری فعالیت می نماید و به بازدیدکنندگان ارتباط دربین موادسازنده متعدد محتوا را آرم میدهد. شی ها را می قدرت با کاهش فضای سپید در بین آنها، دسته بندی کرد یا این که با ارتقا آن، آنها را تقسیم و از هم متمایز کرد.
از دید متن، ضابطه نزدیک به ما امداد می نماید تا متن را تحت عنوان یک آحاد ادراک کنیم و از گزاره ها برای تیم بندی نظرها با هم به کار گیری کنیم. همینطور هنگام پیاده سازی هیبت ها، نزدیکتر قرار دادن برچسب ها به عنصرها مربوطه برای وضوح بیشتر اثر گذار میباشد.
3. ساخت تمرکز و تاکید
یک رابط کاربری نامرتب بازدیدکنندگان شمارا ذیل تأثیر قرار میدهد، آن ها را با داده ها بیشتراز حد سرگردان می نماید و پیام مهم شیت را در جنجال از در میان میبرد. با حذف این حواس پرتی ها، دیده بازدیدکنندگان را به مهمترین عنصر ورقه خویش جلب نمایید. هر چه فضای سپید محیط یک شی بیشتر باشد، دیده بیشتر به سمت آن کشیده میشود.
وبسایت MailChimp از تکنیک به کار گیری از فضای سپید برای تولید نقاط اساسی در قالب گرافیکی وبسایت خویش به زیبایی به کارگیری نموده است. وقتی که در ورقه اساسی آنان قرار میگیرید، بلافاصله دیده شما به دکمه فراخوان عملیات بسیار اساسی آنان یعنی نام نویسی بدون پول در اواسط برگه جلب می گردد.
همینطور یک تکنیک خوب برای به کارگیری در متن میباشد. درصورتیکه میخواهید روی عنصر خاصی از متن تأکید نمایید، و برای یقین از اینکه حقیقتا اعتنا یوزرها را به آن جلب می کنید، همت فرمائید مسافت میان حروف آن را ارتقا دهید. این فعالیت باعث شکستن الگوی فکری در ذهن مخاطب میشود و اعتنا آنهارا به خویش جلب می نماید.
نیاز به یاری یا این که مشورت کردن دارید؟ با شماره 77637159-021 تماس حاصل نمایید. ما مهیا پاسخگویی هستیم!
4. ساختاردهی محتوا
استعمال استادانه از فضای سپید میتواند دیده را به تکان از یک عنصر به عنصر دیگر هدایت نماید و به سلسله مراتب اطلاعات دردسترس در ورقه برای هدایت بصری استفاده کننده به آنچه میخواهید یاری دهد و خواننده را در مسیری که مقصود میباشد پند نماید.
یک فرمول دوستداشتنی برای ساختاردهی به محتوا، به کار گیری از طرح Z صورت میباشد که از عادات طبیعی دیده مخاطب در طول کپی محتوا طبعیت می نماید (دیده یوزرها مطالب وبسایت های انگلیسی گویش را به طور صحبت Z و تارنما های فارسی گویش را به طور سخن Z برعکس نسخه برداری می نماید). همانگونه که در نمونه تحت علامت داده شدهاست، خوانندگان از کناره سمت چپ بالا آغاز میگردند و یک خط افقی را به سمت راست دنبال مینمایند، آنگاه پیش از تعقیب کردن یک خط افقی دیگر، به زیر سمت چپ جنبش مینمایند.