همانگونه که میدانید، مقر‌های داده کاربرد‌های اکثری دارا هستند و می‌اقتدار از آنان برای ذخیره‌سازی و مدیر گونه های مختلفی از داده‌ها بهره مند شد که‌این داده‌ها مشمول مواقعی مانند سابقه بیماران طراحی سایت در مشهد و پزشکان یک درمان‌گاه، داده ها و لیست نمرات علم آموزان یک مکتب، داده ها خرید مشتریان … میگردند. دسترسی، یکپارچگی و امنیت سه مزیت اصلی مقر‌های داده هست که سبب برتری آن ها نسبت به بقیه سیستم‌های ذخیره‌سازی داده بی آلایش‌خیس (مانند پوشه‌های متنی و صفحه های بزرگ، …) میشوند.

مزایای به کار گیری از مقر‌داده:
امکان ذخیره‌سازی و رئیس وسعت متعددی از داده‌ها
قابلیت و امکان دسترسی هم‌زمان، سریع و راحت به اعطا کرد‌ه‌ها
داشتن امکان جست‌وجو و مر‌تب‌سازی
قابلیت و امکان تغییر و تحول ساختار اعطا کرد‌ها
قابلیت و امکان یک پارچه کردن بخشید‌ه‌ها
سلامت ماندن داده‌ها در شکل فساد سیستم
داشتن قابلیت و امکان پشتوانه‌گیری
امنیت و انعطاف‌پذیری بالا
قابلیت و امکان دادن جواز‌های دسترسی گوناگون به یوزرها
قابلیت حذف، اضافه و به‌روزرسانی اعطا کرد‌ه‌ها
مقیاس‌پذیری بالا
موتور پردازش داده کار کشته و ظریف
مقر‌داده از چه نصیب‌هایی ساخته شده میباشد؟
کل مقر‌های داده با وجود تفاوت‌های جزئی که دارا هستند، از پنج مؤلفه مهم درست شده‌اند:
 
hardware: تک تک قابل انعطاف‌افزارهای دیتابیس بر روی یک دستگاه فیزیکی ایفا میگردند. طاقت فرسا‌افزار در واقع یک دستگاه ذخیره‌سازی فیزیکی میباشد که برای ذخیره‌سازی داده ها در مقر‌ها داده‌ها گزینه به کارگیری قرار میگیرد و مشتمل بر کامپیوتر، سرور ، هارد‌دیسک، … میگردد.
اپ: یوزرها از روش قابل انعطاف‌افزارها یا این که نرم افزار‌های‌ مقر‌‌داده می توانند داده‌های خویش را مدیر نمایند. برای مدیر مقر‌های داده از اپ سیستم مدیر مقر‌داده (DBMS) استعمال می شود. مجموعاَ نصیب قابل انعطاف‌افزاری مقر‌بخشید‌ه دربرگیرنده خویش اپ مقر‌داده، نرم افزار‌های مربوط به دسترسی به داده‌ها، سیستم‌برهان و یک اپ کانال می‌گردد که با به کار گیری از آن می‌اقتدار اعطا کرد‌ه‌ها را در میان یوزرها به اشتراک گذاشت.
داده‌ها: داده ها خامی میباشند که بوسیله یک DBMS گردآوری، ذخیره و پردازش میشوند. بخشید‌ه‌ها دربرگیرنده اعداد، حروف، نمادها، تصاویر، … می شوند.
لهجه اپلیکیشن‌نویسی: مقر‌های داده در واقع به وسیله یک گویش نرم‌افزار نویسی در اختیار گرفتن می شوند. SQL رایج‌ترین گویش‌ دیتابیس میباشد. ما برای درج، به‌روزرسانی، حذف و اصلاح داده‌ها به یک گویش اپلیکیشن‌نویسی نیاز داریم.
منش‌ها: راه و روش‌ها انتخاب کننده شیوه تلاش مقر‌داده، کیفیت رئیس داده‌ها و مقررات مرتبط با آنان می باشند که کلیه یوزرها بایستی آن ها را رعایت نمایند. خط مش‌ها در واقع دسته‌ای از شیوه نامه‌ها و شرایطی میباشند که به شما در به کارگیری از DBMS امداد فراوانی می‌نمایند.
سیستم مدیر مقر‌داده (DBMS) چیست؟
هر مقر‌داده‌ معمولاً به قابل انعطاف‌افزاری جامع نیاز داراست که تحت عنوان سیستم مدیر مقر‌داده (DBMS) شناخته می شود. یک DBMS در واقعیت تحت عنوان رابطی بین دیتابیس و یوزرها (و یا این که نرم‌افزار‌های) آن شغل می‌نماید و یوزرها با استعمال از آن می توانند اعطا کرد‌ه‌ها را سازماندهی، با صرفه‌سازی، بازیابی، به‌روزرسانی و در یک سخن رئیس نمایند. سیستم‌های مدیر مقر‌داده پدیده جدیدی در دنیای کامپیوتر نیستند و برای نخسین بار در دهه ۶۰ میلادی پیاده‌سازی شدند. Oracle ، MySQL ، PostgreSQL، Oracle، ASE، SQL Server و RDS مثال‌ای از سیستم‌های رئیس دیتابیس می باشند که برای برای ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها از تکنیک‌های مختلفی استعمال می‌نمایند. مجموعاَ DBMSها به ۴ سبک سسله‌مراتبی، شی‌گرا، ارتباط‌ای و کانال‌ای مجموعه‌بندی میشوند که پرکاربردترین آنان سبک ارتباط‌ای میباشد که اعطا کرد‌ها را در پوسته‌های جدولی ذخیره ‌می‌نماید و بر طبق لهجه SQL میباشد. در پی با مهم ترین مزایای و معایب DBMS آشنا می‌شویم.
 
 
مزایای DBMS:
سهل وآسان‌خیس شدن مراحل مدیر دیتابیس
قابلیت و امکان‌پذیر شدن کارهایی مانند تحقیق بر کوشش مقر‌های ‌داده، تولید و حذف اعطا کرد‌ه، تهیه و تنظیم و پشتوانه‌گیری
کاهش مجال مایحتاج برای توسعه و گسترش نرم افزار‌های اینترنت
قابلیت محصور کردن دسترسی یوزرها به دیتابیس
ارتقاء امنیت و یکپارچگی مقر‌های داده
معایب DBMS:
اشغال ترازو متعددی از یاد و فضای هادر دیسک
عدم بضاعت در ایفا محسابات بغرنج
نیاز به علم فنی خیر و خوبی دارااست.
ممکن میباشد به جهت فساد نرم افزار یا این که قطعی برق جراحت بدون شوخی ببیند یا این که از در بین برود.