البته ناهم‌هنگامی یا این که Asynchrony در ایجکس چیست؟ ناهم‌هنگامی به طرز پردازش درخواست‌های ajax اشاره دارااست که در آن مرورگر می تواند درخواستی را به سرور ارسال نماید و فارغ طراحی سایت در مشهد از معطل ماندن برای جواب به پردازش بقیه وظایف، ادامه دهد. این بدان مفهوم میباشد که مرورگر می تواند در حالی که چشم به راه جواب سرور میباشد به تعامل با رابط کاربری ادامه دهد.

در یک نرم‌افزار اینترنت کهن، هنگامی که مخاطب روی یک لینک و پیوند کلیک یا این که فرمی را ارسال می‌نماید، مرورگر درخواستی را به سرور ارسال می‌نماید و سرور با یک شیت بدون نقص HTML جواب می دهد. این روند، مرورگر را ناچار می‌نماید که در انتظار بماند تا سرور درخواست را پردازش و پاسخی را ارسال نماید. در‌این‌حالت‌ احتمال نماید شدن تجارب مخاطب، وجود داراست.
از سوی دیگر، ajax به توسعه و گسترش دهندگان اینترنت اذن میدهد تا سوای ساخت وقفه در تعامل مخاطب با کاغذ، درخواست‌ها را به سرور ارسال نمایند. زمانی که یک درخواست ajax ارسال می‌گردد، مرورگر میتواند در حالی که چشم به راه جواب سرور میباشد، به پردازش بقیه وظایف و به‌روزرسانی رابط کاربری ادامه دهد. وقتی که سرور داده‌ها را ارسال می‌نماید، مرورگر میتواند از جاوا اسکریپت برای به‌روزرسانی نصیب‌های مرتبط با شیت سوای بازخوانی مجموع شیت به کار گیری نماید.
به صورت خلاصه، ناهم‌هنگامی در ajax با اذن دادن به مرورگر برای ادامه پردازش وظایف در حالی که در انتظار جواب از سرور میباشد، تجربیات استفاده کننده پاسخگوتر و پویاتر را آماده می‌نماید.
مراد از پردازش محصور روی سرور با ایجکس چیست؟
پردازش محصور روی سرور با ajax به‌این قضیه اشاره داراست که درخواست‌های ajax معمولاً صرفا داده‌های ما یحتاج را از سرور بازیابی می‌نمایند، خیر اینکه مجموع برگه HTML را بار گذاری نمایند. این قضیه، مقدار منابع سرور مایحتاج برای پردازش درخواست‌ها را کاهش می دهد و میتواند همت کلی اپ را بهبود ببخشد.
در اپلیکیشن‌های اینترنت دیرین، هنگامی که مخاطب درخواستی را در ورقه اعمال می دهد، سرور پوشه HTML درخواستی را بازیابی می‌نماید، هرگونه درخواست مقر داده یا این که منطق تجاری را پردازش کرده و کاغذ بی نقص HTML را برای ارسال به مشتری ساخت‌و‌ساز می‌نماید. این فرایند می تواند بسیار نماید باشد، به خصوص هنگامی که با وسعت متعددی از داده‌های بغرنج سروکار دارید.
با این اکنون، با ajax ، درخواست‌ها معمولاً هدفمندتر و بر بازیابی داده‌های خاص یا این که اجرای وظایف خاص متمرکز میباشند. این بدان مفهوم میباشد که سرور نیازی به پردازش داده‌های غیرضروری یا این که منطق تجاری ندارد که منجر کاهش ترازو پردازش موردنیاز و پیشرفت در عملکرد کلی می‌گردد.
برای مثال، در صورتی استفاده کننده در هم اکنون مشاهده یک شیت متاع در یک اینترنت‌وبسایت فروشگاهی میباشد، یک نرم افزار اینترنت کهن ممکن میباشد آحاد برگه HTML را بار گذاری نماید، برای مثال داده ها مرتبط با محصول ها مرتبط، نظرها و جزئیات دیگر. با ajax، برگه می تواند به سیرتکامل‌ای پیاده سازی گردد که آغاز داده ها اول فرآورده را بارگیری نماید و آنگاه از درخواست‌های ajax برای بارگیری داده‌های مازاد مانند ایده ها یا این که تولیدات مرتبط در وقتی که مخاطب درخواست می‌نماید، به کارگیری نماید. این دستور واحد سنجش پردازش مایحتاج در سرور را کاهش میدهد و کارایی کلی اپلیکیشن را بهبود میبخشد.