از نگاه روش استعمال از آن ها در روند ساخت وب سایت، سیستم گریدی به تراز کردن عنصرها برگه مطابق ردیف‌ها و ستون‌های پی در پی یاری می‌نماید. وقتی که‌این چارچوب ساختاریافته و مشبک را در مکان خویش قرار دادیم، قادر خواهیم بود متن، تصاویر و در واقع هر عنصر پیاده سازی را به نحوه‌ای تروتمیز طراحی سایت در مشهد و منظم در رابط کاربری پیاده سازی گردیده در اختیار بگذاریم.
 
هنگام پیاده سازی برای اینترنت یا این که گوشی، غرض از پیاده سازی صفحه های یا این که رابط هایی که پیاده سازی میکنیم، ساخت و ساز جریان های کاربری متفاوت میباشد. از آنجایی که جریان‌های استفاده کننده اکثر زمان ها دربردارنده یک سری کاغذ یا این که پنجره میباشند که با تکرار طرح‌ها و طرح‌بندی‌های شبیه ایفا میشوند، به کار گیری از گرید‌ها، فرایند بسط وایرفریم‌ها، پوسته‌ها یا این که طرح‌بندی‌های استاندارد برای صفحه های شبیه را تسهیل می‌نمایند.
 
گریدها به تقسیم بندی صفحه ها به طور افقی و عمودی با به کار گیری از سطرها و ردیف ها امداد می نمایند. سیستم‌های گریدی به‌تیتر یک شیوه سیستماتیک شغل می‌نمایند که به طراحان اذن میدهد تا عنصرها را به طریق‌ای سازمان‌یافته دکورا سیون نمایند و یک منش مدولار (ماژولار) را برای پیاده سازی اجزای یکسری شیت یا این که طرح‌بندی ارائه دهند. گرید‌ها همینطور تیم‌ای استاندارد از واحدهای اندازه‌گیری اثبات را تمجید می‌نمایند که اندازه، مسافت و تراز را گزینش می‌نمایند که هر عنصر پیاده سازی می بایست از آن تبعیت نماید.
 
مضمون‌ طرح‌بندی گریدی از پیاده سازی در صنعت چاپ سرچشمه گرفته میباشد جایی که تایپوگرافی با غرض چینش دست نویس ها بر روی شیت، به‌ویژه کتاب‌ها و خبرنامه‌ها به کارگیری می شد. اکثری از موضوعات در پیاده سازی امروزی وجود داراست که به دکوراسیون مطابق گریدها متعلق می‌باشند و مطابق اصول آن ها رویش و تکامل پیدا کرده اند. این دربرگیرنده ساخت وب سایت، پیاده سازی تعاملی و به خصوص پیاده سازی برخورد گرا است.
 
پیش از اینکه ادراک کنیم چه‌گونه و چرا دکورا سیون بر طبق گرید، اینگونه بودجه ارزشمندی برای ما طراحان وبسایت ها در مراحل پیاده سازی میباشد، اذن دهید نگاهی عمیق‌خیس به اجزای ملموسی که یک سیستم گریدی را می سازند، بیاندازیم.
 
طرز های مرسوم برای به کار گیری از گریدها در وب سایت
 
اصطلاحات و مفاهیم متعددی برای شناخت و شعور در طراحی وب سایت وجود داراست، به خصوص وقتی که کلام از نقش گریدها در ساخت سایت میشود. اجزای مختلف متعددی وجود دارا هستند که یک ساختار گریدی را تشکیل میدهند. با دقت به تنوع زیاد اشکال گرید‌ها، فرآیندهای فکری خاصی می بایست برای گزینش نوع گرید مطلوب با محتوا و پیاده سازی شما، صورت بپذیرد... موضوعات متعددی در اینجا وجود دارااست.
 
بیایید این موضوعات را تکه تکه بشکنیم.
 
1. آناتومی گرید خویش را بشناسید
 
کلیه گریدها در طراحی وب، اعم از خرد و تبارک، یا این که معمولی یا این که بغرنج، دارنده اجزای مشترکی میباشند که آنان‌را تحت عنوان یک طرح بندی گریدی تمجید می نماید:
 
1. ردیف ها
 
ردیف ها قسمت های عمودی میباشند که به طور عمودی ناحیه محتوا را در بر میگیرند و تحت عنوان بلوک های تولید کننده گریدها در لحاظ گرفته میگردند. چیزی که در خصوص ردیف ها منحصربه‌فرد میباشد این میباشد که هر چه تعداد ردیف ها در یک کانال بیشتر باشد، کانال انعطاف پذیرتر میباشد. به زودی دراین باره، عمیق خیس گفت و گو خوا‌هیم کرد. پهنا ردیف‌ها مدام به طراح بستگی دارااست، البته از نگاه نحوه‌های استاندارد، تعداد ردیف‌های سنتی برای به کارگیری در دسکتاپ ۱۲، در تبلت ۸ ردیف و در گوشی ۴ ردیف میباشد. بیشتر کانال ها دارنده پهنا ردیف 60-80 پیکسل می‌باشند. پهنا ردیف، تأثیرگذارترین فاکتور کلیدی بر پهنا محتوای حقیقی و واقعی شما میباشد.
 
2. ستون ها
 
همان طور که ممکن میباشد پیش گویی بزنید، ستون ها قسمت های افقی یک کانال می باشند. و خنده دار اینکه در ساخت وب سایت اکثر زمان ها نقش ستون ها در یک گرید نادیده گرفته می گردد. با این هم اکنون، این چیزی وجود ندارد که ما در‌پی آن باشیم. به‌دنبال، درباره ستون‌ها بیشتر کلام خوا هیم کرد.
 
3. ماژول ها
 
ماژول ها سلول های فضایی می باشند که از تقاطع سطرها و ردیف ها ساخت میشوند. ماژول ها یا این که ماژول های محتوا، همان طور که اکثر زمان ها به آن‌ها اشاره میشود، تحت عنوان بلوک های خالق یک ورقه در لحاظ گرفته میگردند، چون هر عنصر پیاده سازی (متن، تصاویر، دکمه ها و غیره) در ماژول های ساخت‌و‌ساز گردیده به وسیله الگوهای مستطیلی در یک گرید قرار می‌گیرد. .
 
4. ناودان ها (GUTTERS)
 
ناودان ها خطوط میان ردیف ها و ستون ها می‌باشند که هرکدام از این سلول ها را از هم مستقل می نمایند. اندازه ناودان نسبتا رایج 20 پیکسل میباشد. نقش ناودان ها ساخت فضای منفی (کوچکی یا این که بزرگی آن اصلی وجود ندارد) در بین ردیف ها و ستون ها میباشد. در بی آلایش ترین عبارت، ناودان ها فضای در میان ردیف ها و فضای در میان ستون ها می باشند. ناودان ها برای دکوراسیون یک طرح بسیار اساسی می باشند، جایی که پهنا ناودان یکی‌از مهمترین جزئیات دکورا سیون میباشد.
 
5. حواشی
 
حواشی فضای منفی فی مابین پوسته و کناره بیرونی محتوا میباشند که می‌توانید آن ها را تحت عنوان ناودان های بیرونی نیز در حیث بگیرید. اندازه لبه‌های جانبی معمولا در گوشی فی مابین 20 تا 30 پیکسل میباشد و برای ورژن دسک‌تاپ و گوشی یک طرح معمولا بسیار متعدد میباشد.
 
ممکن میباشد با واژه و کلمه margin یا این که لبه که از اصطلاحات HTML و CSS میباشد از گذشته آشنا باشید، جایی که از حواشی تحت عنوان خصوصیت ای برای ساخت و ساز فضای دور و اطراف یک عنصر یا این که کاسه پیاده سازی، به کار گیری می‌گردد. به خیال و خاطر داشته باشید که اندازه یک کناره بر اندازه محتوای کنار آن تأثیر نمی گذارد. کناره به آسانی مقدار فضای دور و اطراف عنصرها را تعریف و تمجید می‌نماید، البته در گرید‌های دکورا سیون، به‌طور خاص به فضای دربین پوسته و کناره بیرونی محتوا اشاره دارااست.